مکر و نیرنگ در عاشقانه های حماسه های ملی ایران
نویسندگان
چکیده
حماسههای ملی ایران سرشار از عاشقانههای کوتاه و بلند است و عشق بدنهی اصلی این حماسهها را تشکیل میدهد. عشقهای حماسی با عاشقانههای محض چون لیلی و مجنون و خسرو وشیرین و ... تفاوتهای اساسی دارند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در عاشقانههای حماسی مکر و نیرنگ است که به تناسب موضوع به وفور یافت میشوند. مکرها به انواع مختلف در این عاشقانهها نمود پیدا میکنند و در اغلب موارد نیز بار معنایی منفی ندارند. نیرنگها اغلب بوسیلهی پریان و زنان و در مواردی نیز از طرف مردان صورت میگیرند. این مقاله با روش توصیف و تحلیل محتوا و روش کتابخانهای به بررسی مکر و نیرنگ در عاشقانههای حماسههای ملی ایران میپردازد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مضامین بسیاری در قسمت مکر و نیرنگ در عاشقانهها همانند بیهشانه خوراندن، فریبکاری واسطهها، پنهان کردن نام و ... به صورت بینامتنی به کار رفتهاند. همچنین بسامد نیرنگها در عاشقانهها نسبت به سایر قسمتهای حماسهها بیشتر بوده، و نسبت مکّاری زنان نیز نسبت به مردان بیشتر است.
منابع مشابه
رنگ و نیرنگ در حماسه ملی ایران
کشف نقطه آسیبپذیری قهرمانان بر پایه اصل حماسی نیرنگ استوار است و شیوهای که برای این منظور پیدا میشود بر محور جادو و اطلاعاتی است که ژرف ساخت آن برتری یک پهلوان را در میدان نبرد رقم میزند. دستیابی به نقطه شکستپذیری قهرمان کار هر کسی نیست و جنگجویان معمولی نمیتوانند به آن دستیابند. سیمرغ میتواند راز این قهرمانی را به قهرمان بیاموزد و در مورد آشیل نیز این گونه است یعنی کسی که راز رویینه ...
متن کاملمکر و نیرنگ در عاشقانههای حماسههای ملی ایران
حماسههای ملی ایران سرشار از عاشقانههای کوتاه و بلند است و عشق بدنهی اصلی این حماسهها را تشکیل میدهد. عشقهای حماسی با عاشقانههای محض چون لیلی و مجنون و خسرو وشیرین و ... تفاوتهای اساسی دارند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در عاشقانههای حماسی مکر و نیرنگ است که به تناسب موضوع به وفور یافت میشوند. مکرها به انواع مختلف در این عاشقانهها نمود پیدا میکنند و در اغلب موارد نیز بار معنای...
متن کاملرنگ و نیرنگ در حماسه ملی ایران
کشف نقطه آسیب پذیری قهرمانان بر پایه اصل حماسی نیرنگ استوار است و شیوه ای که برای این منظور پیدا می شود بر محور جادو و اطلاعاتی است که ژرف ساخت آن برتری یک پهلوان را در میدان نبرد رقم می زند. دست یابی به نقطه شکست پذیری قهرمان کار هر کسی نیست و جنگجویان معمولی نمی توانند به آن دست یابند. سیمرغ می تواند راز این قهرمانی را به قهرمان بیاموزد و در مورد آشیل نیز این گونه است یعنی کسی که راز رویینه ن...
متن کاملانواع ادبی در حماسه های ملّی ایران
حماسه های ملی ایران و در راس آن ها شاهنامه، سرگذشت پر فراز و نشیب ایران است در اندیشه ایرانی،آن گونه که بوده است یا آن گونه که ایرانی می پنداشته که بوده است یا میخواسته که بوده باشد. چنین آثار سترگی بایسته است که از هر دیدگاه و جنبه ای مورد بررسی قرار بگیرند. یکی از این جنبه ها، بررسی محتوایی این آثار از منظر انواع ادبی(Literary Genres ) یا به قول قدما اغراض شعری است. حماسه اگر چه خود یک نوع م...
متن کاملتحلیل شخصیتهای برجسته در حماسه عاشقانه زال و رودابه
یکی از ویژگیهای داستان که نقش برجستهای در طرح داستان، انسجام و رشد و گسترش آن دارد، شخصیت پردازی است؛ زیرا نویسنده باید بداند چگونه و با چه زبان و کارکردی شخصیتی را بیافریند و به او نقش و تیپ دهد. شاهنامه از این جهت سرآمد همة متون داستانی منظوم و منثور فارسی است که علّت اصلی آن نه تنها مرهون جذابیت اشخاص و قهرمانان شاهنامه؛ بلکه معلول دخالت شخصی و شخصیت فکری و زبانی فردوسی نیز هست.یکی از زیبا...
متن کاملتحلیل شخصیت های برجسته در حماسه عاشقانه زال و رودابه
یکی از ویژگی های داستان که نقش برجسته ای در طرح داستان، انسجام و رشد و گسترش آن دارد، شخصیت پردازی است؛ زیرا نویسنده باید بداند چگونه و با چه زبان و کارکردی شخصیتی را بیافریند و به او نقش و تیپ دهد. شاهنامه از این جهت سرآمد همه متون داستانی منظوم و منثور فارسی است که علّت اصلی آن نه تنها مرهون جذابیت اشخاص و قهرمانان شاهنامه؛ بلکه معلول دخالت شخصی و شخصیت فکری و زبانی فردوسی نیز هست. یکی از زیبا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب غناییجلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۷-۲۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023